محمد شاکر؛ هدایت اله رحیمی
دوره 8، شماره 1 ، خرداد 1386، ، صفحه 85-100
چکیده
در این تحقیق،عملکرددستگاههای جداساز شلتوک (پادیه) نوع صندوقی و سینی شکل از نظر فنی و اقتصادی، نسبت به سه رقم شلتوک رایج در استان فارس(کامفیروزی،آمل-3 و نعمت) ارزیابی شده است. به منظور اجرای این تحقیق، از طرح آماری کرتهای خردشده در پنج تکرار استفاده شد. سه رقم شلتوک به عنوان کرتهای اصلی و دو نوع دستگاه جداساز به عنوان کرتهای ...
بیشتر
در این تحقیق،عملکرددستگاههای جداساز شلتوک (پادیه) نوع صندوقی و سینی شکل از نظر فنی و اقتصادی، نسبت به سه رقم شلتوک رایج در استان فارس(کامفیروزی،آمل-3 و نعمت) ارزیابی شده است. به منظور اجرای این تحقیق، از طرح آماری کرتهای خردشده در پنج تکرار استفاده شد. سه رقم شلتوک به عنوان کرتهای اصلی و دو نوع دستگاه جداساز به عنوان کرتهای فرعی انتخاب گردید. جهت مقایسه میانگینها نیز از آزمون دانکن استفاده شد. آزمایش در یک کارگاه شالیکوبی اجرا شد. در هرتیمار با نمونهگیری از خروجی دستگاههای پوستکن و جداساز شلتوک، درصد شلتوک و برنج قهوهای و از خروجی دستگاه صیقلدهنده، درصد شکستگی برنجاندازهگیری شد. همچنین ظرفیت و توان مورد نیازدستگاهها نیز اندازهگیری و مقایسه شد. به منظور مقایسة اقتصادی دو نوع دستگاه جداساز شلتوک، از روش بودجهبندی جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که درصد شلتوک و درصد برنجقهوهای خروجی (میانگین دادههای مربوط به سه رقم شلتوک در یک دستگاه جداساز) در نوع سینیشکل، به ترتیب با مقادیر 03/76 و 89/99 درصد، نسبت به نوع صندوقی، به ترتیب با مقادیر 32/28 و 5/99 درصد، به طور معنیداری بیشتر است. همچنین درصد شکستگی برنج در سیستم تبدیل مجهز به دستگاه جداساز نوع سینیشکل با 34/18 درصد به طور معنیداری کمتر از نوع صندوقی با 75/21 درصدبود. مشخص شد که ظرفیت دستگاه جداساز سینیشکل حدود یک و نیم برابر صندوقی و توان مورد نیاز جهت راهاندازی دستگاه جداسازصندوقی پنج برابر سینیشکل است. ارزیابی و مقایسه عملکرد دو نوع دستگاه جداساز نشان داد که در هر سه رقم شلتوک مورد آزمایش، دستگاه جداساز سینیشکل بهتر از نوع صندوقی است. در مجموع از نظر فنی و اقتصادی میتوان گفت که دستگاه جداساز نوع سینیشکل برای ارقام آمل-3 و نعمت و نوع صندوقی برای رقم کامفیروزی مناسب است.
علی خسروانی؛ هدایت اله رحیمی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1384، ، صفحه 113-130
چکیده
گندم مهمترین محصول زراعی استان فارس است. سطح زیرکشت آن در این استان در سال زراعی 82-1381 درحدود 483095 هکتار و میزان تولید 1941335 تن گندم بوده است. با کاهش ضایعات گندم در مرحلة برداشت، امکان افزایش قابل توجهی درتولید وجود دارد. هر ساله بخش قابل توجهی از گندم مورد نیاز کشور از خارج تأمین میشود، درحالی که مقدار زیادی از این محصول در ...
بیشتر
گندم مهمترین محصول زراعی استان فارس است. سطح زیرکشت آن در این استان در سال زراعی 82-1381 درحدود 483095 هکتار و میزان تولید 1941335 تن گندم بوده است. با کاهش ضایعات گندم در مرحلة برداشت، امکان افزایش قابل توجهی درتولید وجود دارد. هر ساله بخش قابل توجهی از گندم مورد نیاز کشور از خارج تأمین میشود، درحالی که مقدار زیادی از این محصول در مراحل مختلف به صورت ضایعات از دسترس خارج میشود. بنابراین اولین قدم جهت برنامهریزی برای کاهش ضایعات گندم، برآورد مقدار ضایعات و شناسایی عوامل مؤثر بر آن است. در یک طرح نمونهگیری چند مرحلهای، تعداد 68 مزرعه در حین برداشت محصول با کمباین، در سال 1379 در سه شهرستان مرودشت، اقلید، و داراب در استان فارس به طور تصادفی انتخاب و بررسی شد. با پلاتگذاری در این مزارع در هنگام برداشت گندم با کمباین و تکمیل پرسشنامه از کشاورز و رانندة کمباین، اطلاعات لازم به دست آمد. در این تحقیق، اثر عواملی چون مشخصات مزرعه، زمین،کمباین، راننده، و کشاورز در تلفات در قسمتهای مختلف کمباین شامل: تلفات دماغه، تلفات کوبنده، تلفات الک و غربال، و تلفات طبیعی بررسی شد. تلفات به طور جداگانه در هر قسمت با جمعآوری دانههای ریخته شده و توزین آنها اندازهگیری و بر حسب هکتار محاسبه و عوامل مؤثر بر این افت و دلایل آن بررسی شد. نتایج نشان میدهد که میانگین کل ضایعات گندم در مرحلة برداشت در استان فارس 8/4 درصد تولید است. بیشترین مقدار این ضایعات مربوط به افت دماغه کمباین (68 درصد) و بعد از آن به ترتیب افت طبیعی، افت الک و غربال، افت کوبنده و افت کیفی است. از جمله عوامل مؤثر برضایعات کل گندم در مرحله برداشت را میتوان زمان کاشت گندم، تعدد قطعات زمین، آشنایی کشاورز با کار کمباین، فرسوده بودن کمباینها، نوع کشت، میزان عملکرد محصول، نامناسب بودن سرعت دورانی چرخ فلک با سرعت پیشروی کمباین، ارتفاع شانة برش، سواد رانندة کمباین، نامناسب بودن کمباینهای موجود برای ارقام پر محصول، ایجاد پشته در مزرعه جهت آبیاری کرتی، و آموزش ناکافی کشاورز و راننده کمباین دانست. از بین عوامل فوق به جز تعدد قطعات زمین و عمر کمباین، بقیه موارد با آموزش رانندگان کمباین و کشاورزان و اعمال مدیریت صحیح و نظارت در برداشت و معاینة فنی کمباینها قابل پیشگیری است. همچنین تسطیح و یکپارچه سازی اراضی و خارج کردن کمباینهای فرسوده باعث کاهش ضایعات گندم میشود.